Tijd voor Gezonde Voeding

Er wordt veel te veel suiker, zout en ongezond vet in producten verwerkt. En het is voor consumenten heel lastig om gezonde keuzes te maken. Fabrikanten doen te weinig om eten gezond te maken. Maar ingrijpen in de markt, en in de vrije keuze van consumenten, wil onze doelgroep zo min mogelijk.

Maak ons eten en drinken weer gezond!

We riepen de regering op om ‘ons eten weer gezond te maken’, omdat we uit de gedragswetenschap weten, dat de pijn van verlies veel sterker is dan de voldoening van iets krijgen of winnen. Na uitgebreide tests van deze frames wisten we dat deze oproep zou aanslaan bij de doelgroep. En dat we hen alleen aan onze kant kregen als we duidelijk maakten dat ‘ongezond eten en drinken mensen ziek maakt’. ‘Het is tijd voor gezonde voeding.’ Dat bleek de trigger om politici te overtuigen om in te grijpen en fabrikanten te dwingen ons eten gezonder te maken.

Campagneboodschap van alle kanten

We hebben een campagne bedacht waarmee we de boodschap zo vaak mogelijk bij de doelgroep hebben gekregen, via allerlei verschillende kanalen. Met een online campagne van filmpjes en plaatjes die via de accounts van alle aangesloten partijen op de doelgroep werden afgevuurd, legden we de basis.

We zetten een ambassadeursaanpak op, waarmee alle invloedrijke ambassadeurs in de achterban van de organisaties op gezette tijden en vooraf georchestreerd de boodschap stuurden naar beslissers. We maakten een landingspagina, organiseerden een petitie en een publiekscampagne om druk te zetten. En boden de handtekeningen aan tijdens een beïnvloedingsevent voor de Tweede Kamer in Den Haag. Ook bedachten we steeds weer manieren om in de media te komen.

Succes: Gezonde Voeding in het Regeerakkoord

De Alliantie Voeding voor een Gezonde Generatie wist echte urgentie te creëren voor hun issues. In het regeerakkoord (2022) beloofde het kabinet alle drie de gevraagde maatregelen te gaan uitvoeren:


1. Bindende afspraken met de voedingsindustrie voor gezondere voedingsmiddelen

2. Invoering van een suikertaks

3. Bescherming van kinderen tegen marketing.

Schrijf je in voor de Meute Mail om iedere maand de laatste tips en trucs over campagnes te ontvangen.