Op 15 maart 2023 vonden de provinciale statenverkiezingen plaats. Verkiezingen die draaiden om de toekomst van onze natuur. Natuurmonumenten vroeg ons om een campagne te maken waarmee we zoveel mogelijk jonge natuurliefhebbers zouden oproepen om naar de stembus te gaan. “Want als natuurliefhebbers niet stemmen, dan verliest de natuur.”
Wij maakten een campagne gericht op jongeren. Met gerichte video’s en berichten die ze tegenkwamen op hun social media-kanalen.
Content, waarin we de zintuigen van de natuur lieten terugkomen. Een positieve campagne die het belang van stemmen voor de natuur duidelijk maakte. De boodschap: ‘Stemmen? Natuurlijk!’ Laat je stem grommen, ritselen, bloeien, kraken, leven!
Dat deden wij met een echte Get Out The Vote-campagne. We lieten de oproep om te gaan stemmen zo vaak mogelijk bij de doelgroep langskomen. We hielpen via de landingspagina bij het maken van een stemkeuze. En lieten mensen nadenken over hun persoonlijke planning op de verkiezingsdag. Door hen bewust te maken van de kleine stappen die je moet zetten om te stemmen.
Een online campagne met content die via veel verschillende kanalen werd gedeeld: Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Twitter en LinkedIn.
Online hebben we in de weken voor de verkiezingen ruim drie miljoen jonge natuurliefhebbers herhaaldelijk bereikt met onze boodschap.
Daarnaast riepen we ook de achterban van Natuurmonumenten op om in actie te komen en hun omgeving te vertellen waarom zij ‘Natuurlijk’ gingen stemmen. We maakten daarbij gebruik van het ledenblad van Natuurmonumenten met een stemoproep-poster die voor ramen kon worden gehangen. En gaven tips en handreikingen om (digitaal) het gesprek aan te gaan met je omgeving.
Tot slot haalden we de media met een door een boswachter begeleide ‘Route van Verloren Soorten’ in natuurgebied Sallandse Heuvelrug in Overijssel.