Sport gaat niet vanzelf.

Met de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 in aantocht, wilde de sportsector onder aanvoering van NOC*NSF de belangen van de sport goed onder de aandacht brengen van de politici die later om de onderhandelingstafel zouden gaan. Om er zo voor te zorgen dat sport een stevige basis krijgt in het regeerakkoord. Niet alleen vanuit VWS. Maar ook in het onderwijs, in de gezondheidszorg en bij het inrichten van de publieke ruimte en in het natuurbeleid.

Te weinig politiek aandacht 

Sport is belangrijk voor een sterk en vitaal Nederland. Daar is helemaal niemand het mee oneens. Iedereen juicht graag mee met Nederlandse sportsuccessen. Maar toch krijgt sport in de politiek vaak te weinig aandacht. Want te vaak wordt gedacht dat de sport zichzelf wel regelt. Waardoor de daadwerkelijke ‘boter bij de vis’ in beleid of investeringen vaak achterblijft. 

We ontwikkelden een campagne vanuit dit inzicht. Met de hoofdboodschap: “Sport gaat niet vanzelf. Politiek, kom in beweging!”.

Doelgroepgerichte campagne 

We maakten aantrekkelijke en duidelijke content met deze boodschap en zorgden ervoor dat politici, politieke partijen en ambtenaren van alle ministeries deze zo vaak mogelijk te zien kregen. Dit deden we via gerichte social media targeting, een krantenadvertentie, posters en flyers op events en via Digital Out Of Home borden bij de ingang van politieke congressen en ingang Tweede Kamer. De boodschap werd ook verspreid op events en via de kanalen van de sportcampagnepartners: MOS, POS, KNVB, Sportkracht12 en Sportbedrijven Nederland. 

Politici <3 Topsporters 

De klapper kwam van de campagnevideo’s waarin politici en topsporters samen gingen sporten.Partijleiders Dilan Yeşilgöz, Rob Jetten en Frans Timmermans gingen sporten met Rico Verhoeven, Daphne Schippers en Nathan Rutjes. We lieten de lijsttrekkers in deze video’s antwoord geven op de vragen uit de sport. 

Deze video’s werden veel bekeken: de eerste video al meer dan een miljoen keer. En ze kwamen aan bod in verschillende talkshows en politieke podcasts. Hiermee werd sport een niet te missen campagne-onderwerp. En kunnen we later terugkomen op de beloftes en uitspraken die de lijsttrekkers hebben gedaan in de filmpjes.

Het concept voor de video's heeft Meute samen met NOC*NSF bedacht. De uitvoering is gedaan door Yellow Jersey.  

Deze campagne blijft actief; we blijven de formatie volgen. En deze boodschap bij de (formerende) partijen onder de aandacht brengen.

Schrijf je in voor de Meute Mail om iedere maand de laatste tips en trucs over campagnes te ontvangen.